نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2683
-
الف
+

امین زندگانی :«جمشید مشایخی» پهلوان اخلاق و «پرویز پور حسینی» فرشته اخلاق در بازیگری بودند

«امین زندگانی» در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 ازهنرنمایی در سریال «همه چیز آجاست» گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «امین زندگانی» بازیگر سریال در حال نشر «همه چیز آنجاست» 5 سنبله(شهریور) 1351 خورشیدی در تهران و در خانواده ای هنرمند متولد شد.

آقای «زندگانی» در سال 1371 وارد دانشگاه هنر شد و در رشته تیاتر به تحصیل پرداخت. وی پس از آن پا به عرصه بازیگری گذاشت و در نمایش هایی مثل «همسرایی مختار»، «خروسک پریشان»، «بازی تابلوی آخر»، «به من دروغ بگو»، «دو مرد بر یک نیمکت»، «سرخ سوزان» ، «مرغ دریایی» به ایفای نقش پرداخت.

او در سال 1374 برای بازی در سریال «وکلای جوان» انتخاب شد و برای اولین بار مقابل کمره قرار گرفت و در همان سال موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجر ایران نیز شد. او پس از آن برای بازی در سریال های «به سوی پیروزی» ساخته «سیروس مقدم »و «راه سوم» به کارگردانی «قاسم جعفری» انتخاب شد.

این هنرمند ایرانی با بازی در سریال «طلسم شدگان» توانست به خوبی دیده شده و به شهرت زیادی دست یابد. این سریال را «داریوش فرهنگ» در سال 1382 کارگردانی کرد.

او در سال 1385 خورشیدی در سریال «تا صبح» به کارگردانی «مجید جوانمرد» و «محمد علی آهنگر» در نقش «سیاوش» بچه کاکای(پسرعمو) «مستانه» بازی می کند.

سریال های «پرستاران» در سال 1395 خورشیدی و «پناه آخر» محصول سال 1398 نیز از دیگر سریال های پربیننده «امین زندگانی» می باشد. 

بازی خوب زندگانی در نقش «مسلم بن عقیل» در سریال «مختارنامه» محصول سال 1389 خورشیدی نقطه عطفی در کارنامه بازیگری وی به شمار می رود و یکی از کرکترهای ماندگار او را رقم زد.

در سال 1393 برای بازی در«همه چیز آنجاست»  سریال به کارگردانی «شهرام شاه حسینی» انتخاب شد.

زندگانی همچنین در سریال معمایی- پولیسی «ملکاوان»  به کارگردانی «احمدی معظمی» بازی کرده است.

وی با بازی در فلم «شهر آشوب» وارد سینما شد و پس از آن در فلم های «بازیگر» و «آدمک ها» به ایفای نقش پرداخت.

امین زندگانی با نقش آفرینی در فلم سینمایی «ملک سلیمان» توانست نقش ماندگاری را از خود به جای بگذارد، او در این فلم به خوبی از عهده نقش خود برآمد و بازی خوبی را از خود نشان داد.

امین زندگانی سال 1392 با بازی در سه فلم «ماموریت در تهران» ، «شهابی از جنس نور» و «فصل فراموشی فریبا» سال پر کاری را پشت سر گذاشت. 

به بهانه نشر سریال «همه چیز آنجاست» از آی فیلم2، گپ و گفتی با «امین زندگانی» داشتیم که در ادامه می خوانید:

آی فیلم2: برای ایفای نقش «مهدی فرهمند» در سریال «همه چیز آنجاست» و باورپذیری آن برای مخاطبان با چه چالش هایی مواجه بودید؟

امین زندگانی: بعضی از نقش ها وجود داردکه به دلیل اتفاقات پر رنگ و هیجانی معمولا ایفای آن خیلی ساده است، نقشی که در آن باید زیاد دعوا کنید، داد بزنید، عصبی شوید و گریه کنید و یا یک نقش پرانرژی و پر از ماجرا است و بازی کردن این قبیل کاراکترها کار سختی نیست چون شما بسیاری از ابزار های خارجی را برای باورپذیری آن در اختیار دارید ولی ایفای نقش «مهدی» در سریال «همه چیز  آنجاست» بزرگترین معضلی که داشت یک نقش بسیار آرام و بدون هیچ هیجان خاصی بود و فقط در چند مقطع خاص که در حقیقت بخاطر کاکايش(عمویش) درگیر می شود و در چند جای دیگر  سر مسائل مالی؛ اما خود نقش در یک بستر بسیار آرام، خیلی سبک و بدون هیچ هیجان خاصی است.

معمولا بازی در این نقش ها مثل راه رفتن روی طناب است یعنی اگر از هر طرف کمی زیاده روی شود اتفاق بدی برای نقش می افتد و مردم آنرا باور نمی کنند و این کار سختی برای من بود که بتوانم نقشی را بازی کنم که هم مخاطب را پای سریال نگه دارد و هم واقعی باشد و من کمترین ابزار کمکی برای ارائه نقشم را در اختیار داشتم.

خوشبختانه تیم بازیگری در این سریال خیلی خوب عمل کرد به دلیل اینکه ما در کنار بزرگانی چون استاد «جمشید مشایخی»، بانو «مهرانه مهین ترابی»، «حدیث میر امينی»، «محمد عمرانی»، «بهرام ابراهیمی»که استاد ما در تیاتر و پیشکسوت ما هستند، «الهام حمیدی» و آقای «حسین مهری» عزیز در نقش برادر من همه در نقش های خودشان  خوب و درخشان بودند و هر کس توانست جنس بازی خودش را با دیگران خوب ایفا کند و در کنار آن کارگردان خوب این سریال آقای «شهرام شاه حسینی» عزیز باعث شد در یک بستر خوب حرکت کنیم و در نتیجه سریال خوب «همه چیز آنجاست» با بازنویسی «علیرضا افخمی» سریال موفقی از آب در آمد.

آی فیلم 2: شما در ژانر های مختلفی بازی کردید خودتان بیشتر تمایل به بازی در کدام ژانر دارید و زمانی که نقش جدیدی به شما پیشنهاد می شود چه فاکتورهایی برای پذیرش آن نقش در نظرمی گیرید؟

امین زندگانی : به تبع من هم مثل همه بازیگران دوست دارم در ژانرهای مختلفی خود را تجربه کنم اما شاید به نسبت کمی از بازیگران خیلی با خودم صادق هستم و در حقیقت زمانی که کاری به من پیشنهاد می شود اگر متن را بخوانم و احساس کنم که یا متن چیزی ندارد که من بتوانم بر آن نقش چیزی اضافه کنم یعنی پایه محکمی ندارد آنرا نمی پذیرم و یا اینکه من توان بازی در آن نقش را ندارم و این دو مساله همیشه باعث می شود که من بتوانم جواب منفی بدهم و اصولا جواب های منفی من برای بازی کردن در خیلی از نقش ها زیاد بوده است چون زمانی که شما در یک سریال بازی می کنید که خیلی مطرح می شود موج پیشنهاد ها برای نقش های مشابه زیاد خواهد بود و قاعدتا من در حیطه کارم ترجیح می دهم که آهسته وپیوسته پیش برم تا اینکه بخواهم به یکباره شلوغش کنم و خودم را با کار درگیر کنم.

عرض می کنم اگر صادقانه بتوانم از عهده نقش بر بیایم و بتوانم روی نقشی که بر روی کاغذ نوشته شده است اضافه کنم من ورود می کنم به مجموعه و اگر نتوانم یا آن نقش این امکان را به من ندهد قاعدتا ورود نخواهم کرد و جوابم منفی خواهد بود.

آی فیلم 2: زمانی که وارد عرصه بازیگری شدید کدام هنرمند الگوی شما در این حرفه بود؟

امین زندگانی : اگر بخواهم بگويم کدام هنرمند یک لست طولانی خواهد بود که متاسفانه بخش عمده از سر لست بنده الان در قید حیات نیستند بزرگوارانی چون استاد «جمشید مشایخی»، «عزت الله انتظامی»، بزرگ استاد «پرویز پور حسینی» نازنین و اگراز اخلاق بازیگری بخواهیم بگوئیم در حقیقت آقای «جمشید مشایخی» پهلوان اخلاق در بازیگری و زنده یاد «پرویز پور حسینی» فرشته اخلاق در بازیگری بودند و بزرگانی چون «مهدی هاشمی»، «داریوش فرهنگ»، استاد نازنین «علی نصیریان» زنده یاد «محمد علی کشاورز»و «اکبر عبدی» هر کدام در بخش های مختلف واقعا الگویی برای نسل ما بودند چون ما این سعادت را داشتیم که در دوران کودکی و نوجوانی با بازی این عزیزان در تلویزیون و سینمای ایران تخیلات بازيگريمان شکل گرفت.

زنده یاد «داوود رشیدی»، «رضا ژیان» و کسانی که اکنون زنده هستند و همیشه پاینده باشند و نسل بعد از این عزیزان چون «حمید جبلی» و خيلی های دیگر که فرهنگ بصری بازیگری ما را شکل دادند و ما توانستیم به واسطه این عزیزان برای خودمان بتوانیم یک الگو بسازیم.

در ذهن ما یک بازیگر خوب؛ مثلا نقشی است که «احمد آقالو» در سریال «سلطان و شبان» بازی کرده یا نقشی که استاد «امین تاریخ» در سریال های «بوعلی سینا» و «سربداران» بازی کرده، یا نقشی که بزرگواران «مشایخی» ،«داوود رشيدي» و آقای «انتظامی» در سریال «هزار دستان» بازی کرده اند و کارهای فاخر دیگری که ما را پای تلویزیون نشاند و از آن ها به طور غیر مستقیم يادگرفتیم و شاگرديشان را کردیم.

آی فیلم2 : شما علاوه بر بازیگری در زمینه گردانندگی هم فعالیت دارید، چه شد که قدم به این عرصه گذاشتید؟

امین زندگانی : من کمابیش در طول سال های گذشته جسته و گریخته کارهایی در بخش گردانندگی داشتم در برنامه «هزار داستان» سه الی چهار تا اجرای تک قسمتی داشتم و همچنین در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» به عنوان مهمان بودم و خیلی قبل تر از آن در  رادیو اوایل دهه 80  برنامه پربیننده ای را در کنار «جواد رضویان» گردانندگی کردم با عنوان «کاغذ کاهی» که شاید طولانی ترین برنامه زنده تاریخ تلویزیون ایران بعد از انقلاب اسلامی بود که حدود 5 الی 6 ساعت برنامه زنده در شب های جمعه داشتيم.

این برنامه از ساعت حدود 11 شب شروع می شد و خیلی وقت ها تا طلوع صبح روز جمعه ادامه پیدا می کرد و بعد از آن در مسابقه «9 برگی» حضور داشتم و جسته و گریخته کار گردانندگی داشتم.

هیچ وقت دغدغه اصلی من گردانندگی نبوده است مگر اینکه برنامه یک ويژگی خاص داشته باشد مثل برنامه «قرنطینه» که یک برنامه ساده و گفت وگو محور صمیمی است و اینکه الزاما بخواهم ورود صد درصدی به اجرا داشته باشم خیر.

این گردانندگی ها تجربه جدیدی برای من نبوده است و حتی بنده سابقه کار در رادیو را داشتم که اغلب همه اينها مقطعی و بيشتر سليقه ای بوده است تا اینکه بخواهم انتخاب کنم که کار گردانندگی داشته باشم.

آی فیلم2: با توجه به اینکه ما در دوران همه گیری بیماری کرونا به سر می بریم و هر روز شاهد اتفاقات ناگواری هستیم و از همه مهم تر ایام عید را پیش رو داریم توصیه شما به مردم در این ایام چیست؟

امین زندگانی : من فکر میکنم که ایام عید می تواند با دو رفتار جمعی و اجتماعی 2 گزینه را پیش پای ما قرار دهد؛ اول اینکه متوجه خطر بیماری کرونا هستیم و در حقیقت به این بیماری به عنوان یک جنگ سراسری نگاه میکنیم پس سعی میکنیم آنرا کنترول کنیم و می توانیم از رفتن به سفرهای غیر ضروری، توریستی و تفریحاتی خوداری کنیم.

از الان فرصت داریم تا اول حمل (فروردین) با رعایت پروتکل های صحی برای گذراندن رخصتی نوروز در شهر خودمان برنامه ریزی کنیم چون تمام شهرها جاهای دیدنی دارند و زمینه ديدارهای نوروزی را در بستر فضای مجازی محیا کنيم.

با این روش در سال 1400 میزان تلفات پایین می آید و کنترول اين بیماری راحتر میشود اما اگر راه همیشگی را پیش بگیریم و به این اخطارها توجه نکنیم با رفتن به سفرهای عیدانه باعث نشویم که اکثر شهرهای توریستی با وضعیت قرمز روبرو شوند.

 پس بیایید به طبيعتمان اجازه نفس کشیدن بدهیم و این نوروز، عید طبيعتمان باشد و عید شهرهای توریستی باشد چون آن ها هم نیاز به احساس امنیت دارند، بیایید با ترددهایمان و ذوق تعطيلاتمان خطر برای خودمان ابجاد نکنيم و  سال 1400 را تبدیل نکنیم به سالی با ماسک،الکل ،قرنطینه و باز هم بلاتکلیفی و بلاتکليفی...

آی فیلم2: در پایان اگر پیامی برای دوست داران و مخاطبان فارسی زبان شبکه آی فیلم 2 به ویژه مردم افغانستان و تاجیکستان دارید بفرمایید.

امین زندگانی : من این سعادت را داشتم که بخاطر تولید فلم «ملک سلیمان» همسایگان و هم خانواده های تاریخی خودمان را در تاجیکستان از نزدیک زیارت کنم و چه قدر انسان لذت می برد و به وجد می آید وقتی در خیابان های آنجا راه ميرود و فارسی شیرین و اصیل آنرا می شنود که آلوده به لغات زبان های دیگر نشده است.

متاسفانه تا الان قسمت نشده است که به کشور همسایه مان افغانستان سفری داشته باشم ،می دانم که این کشور بسیار زیبا است و طبیعت بکری دارد، سال ها است که این حسن هم جواری باعث شد که حسن هم نشینی هم با همسایه افغانستانی و مردم خوبشان داشته باشیم.

من دوستان افغانستانی بسیار زیادی دارم و حتی در فلمی نقش یک افغانستانی را بازی کردم ولی متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برای تهيه کننده این اثر  اتفاق افتاد فلم به مرحله اکران نرسید و من در آنجا هم دوستان افغاستانی جدیدی پیدا کردم.

درست است که می گویند هم دلی از هم زبانی بهتر است ولی وقتی اول هم زبانی باشد هم دلی از پس آن خواهد آمد

خوشحالم که از آنتن شبکه آی فیلم 2 خدمتگزار مردم خوب افغانستان هم باشم و امیدوارم که افغانستان کشوری پر از صلح ،آرامش، عشق و سلامت باشد.

مصاحبه کننده:مریم آقاجانی

نظر شما
ارسال نظر